Utseendefixering del 6- the end

Nu börjar denna blogg dra sig mot sitt slut. Men jag måste ju slutföra detta på ett snyggt sätt. Och därför kommer här ett inlägg fyllt av egna tankar kring utseendefixeringens utveckling, ett stycke om framtiden, en liten dikt och en sammanfattning.

Kommer utseendefixering alltid att finnas kvar?

Mitt svar är ett klart ja. Det kommer att bli ännu större. Och detta ska jag bevisa genom tre exempel:

 

Media växer i snabb takt

Media är det snabbaste och vanligaste sättet att sprida information med. Och detta gäller även med skönhetsideal. Media blir större och större i världen för varje dag. Det finns fler och fler utseendefixerade bloggar, och fler och fler underviktiga modeller. Eftersom att utseendefixering var stort redan innan media kom, så talar allt för att vår värld bara kommer bli mer och mer utseendefixerad.

 

Det blir allt enklare att bry sig

 

Billigare kläder, mer smink och nya metoder bidrar till att vi får det lättare att ta hand om vårt utseende. Och dessa priser bara fortsätter att sjunka.

Vårt samhälle kommer att bli vanare att ta hand om våra utseenden, vilket kommer att påverka vår syn på varandra. Vi kommer alltså att fortsätta kategorisera varandra.


Barn blir allt mer utseendefixerade

 

Barn börjar bli mer medvetna om hur de ser ut. De är både påverkade av äldre, men även av all media och alla leksaker som finns i deras värld. Till exempel har skönhetsidealet ”stora bröst” smittat av sig på mindre tjejer, som gärna bär en rosa bh-liknande topp. Och liknande är med killarna, som allt för ofta tävlar om vem som har störst muskler. Och med alla dessa barn följer en generation av utseendefixerade som i sin tur smittar av sig på sina barn, och vår värld kommer sakta men säkert bli mer utseendefixerad.

 


Dikt, av mig, om utseendefixering

Jag är perfekt, precis som jag är.

Varför jag bryr mig? För att jag lever i en värld

Full av hat, kritik och panik

Full av smink, kläder och ett evigt kik

Full av er andra, som ger mig en stress

Full av er andra, som ger mig en press

Men varför ska jag klaga, när jag är själv är likadan

Ser först det yttre, och sedan insidan (betoning på a)

Man kan alltid hoppas på en bättre framtid,

Men framför oss ligger en mörk, utseendefixerad, tid.

 

 



Tankar kring utseendefixering och dess utveckling

Utseendefixering är inte dumt. Det är bara en naturlig instinkt vi människor har. Men det dåliga med det är att i utseendefixering skapar man dumma ideal, som både är osunda och onödiga. Människan har helt enkelt missbrukat vår instinkt, som i grunden var något helt okej.

Det är många som säger att vi måste kämpa mot utseendefixeringen. Och det är helt sant. Det tråkiga med detta är att de som verkligen kan påverka, som till exempel en modellagentur, inte gör en insats. Om det skulle finnas dockor som var smått överviktiga, eller helt enkelt var i en sund size, skulle det göra framtiden så mycket ljusare.

 

 

 

 

Sammanfattning:

- Utseendefixering är enkelt sagt när man bryr sig om hur man själv och andra ser ut.

- Vissa är mer utseendefixerade än andra, och i dessa fall kan utseendefixering vara farligt.

- De flesta erkänner inte att de är utseendefixerade.

- Skönhetsideal ändras hela tiden, det ser inte likadant ut nu som det gjorde på t.ex. 1700-talet. Fast vissa ideal, som t.ex. små fötter har hållit i sig nu på sistone.

- Vissa skönhetsideal antyder makt, som en speciell längd eller en dyr väska istället för en billig.

- Utseendefixering finns överallt, i hela världen.

- Alla är en aning utseendefixerade, oavsett ålder och kön.

- Det är viktigt att ”se bra ut” i dagens samhälle, till exempel när man söker jobb.

- Skönhetsideal kan för barn skapas av dockor och tecknat.

- Skönhetsideal i allmänhet skapas av media, och av de tidigare generationerna.

- Dåtidens samhällsklasser finns kvar i samhället, men är inte benämnda och erkända på samma sätt som de var förr i tiden.

- Skönhetsoperationer är den nya korsetten.

- Hygien är ett stort skönhetsideal i dagens samhälle, men på 1700-talet var adelsklassen rädd för att tvätta sig.

 

 

Detta var min spaning om utseendefixering.Nu tackar jag för mig, hoppas ni har gillat detta och har nytta av det. Tack för att ni lyssnat på mig!

Har ni någon kritik eller fråga så får ni gärna kommentera. Och om ni inte gjort det: Läs alla inlägg :D


Kramar från Ulrika, fixering.blogg.se:s stolta skrivare :D<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0